Undervisning og træning

Fem øvelser, du kan lave uden en træner

Kvindelig rytter rider dressur. Øvelser du kan lave uden en træner.

Rideundervisning er vigtigt for din udvikling som rytter. Men det er ikke altid en mulighed, især ikke mens du studerer. Du har måske både svært ved at finde tiden og pengene til det.

Det er dog stadig vigtigt at blive ved med at udfordre dig selv og din hest. Her er fem øvelser, du kan lave uden en træner.

Fem øvelser, du kan lave med hesten uden en træner

1. Rid med lukkede øjne

Pige med lukkede øjne

Har du en rolig hest kan du lave denne her øvelse alene. Du kan prøve at ride med lukkede øjne, enten når du skridter ned ad en rolig sti eller inden i et ridehus. Du kan også få en ven til at longere dig. Det kommer helt an på, hvor godt tilpas du føler dig på hesten.

Luk øjnene i ganske kort tid ad gangen til at starte med. I takt med, at din selvtillid vokser, kan du gøre det længere og længere tid.

Øvelsen tvinger dig til at være opmærksom på din krop og på hesten. I stedet for at støtte dig op ad visuelle indtryk, bliver du nødt til at følge hestens rytme. Det giver større harmoni mellem jer.

2. Skift hele tiden diagonalen, mens du traver

Mand traver på hest

Denne her øvelse er helt perfekt, hvis du har urolige ben.

Det eneste du skal gøre er, at blive ved med at skifte diagonalen, mens du traver. Det vil sige at du sætter dig ned to gange i stedet for én gang, så du hele tiden står op på det modsatte ben. Prøv også den anden vej rundt – hvor du altså står op på to hovslag.

Øvelsen hjælper dig med at synkronisere dine egne bevægelser med hestens, så du aldrig kommer for langt forud eller bagud i forhold til dens rytme.

 

3. Rid uden sadel eller uden stigbøjler. Du kan også prøve en barebacksadel

Rid uden sadel

Du kan opnå meget ved at ride uden sadel eller uden stigbøjler. Det er en fantastisk øvelse for din balance, og det styrker også din muskulatur. Du har garanteret prøvet at være ude af stand til at gå dagen efter en tur uden bøjler.

Prøv at ride sådan som du normalt ville gøre – bare uden stigbøjler. Det lærer dig meget om, hvor meget du egentligt har brug for dit sæde og dine ben.

Du kan også få hjælp fra udstyr såsom en barebacksadel, hvis du ikke har mod på at ride helt uden bøjler.

 

4. Øv overgange fra jorden

Kvinde trækker hest

Tag din hest med ud på en gåtur i et træktov og øv dig på at lede den i forskellige tempi.

De fleste heste har det fint med at holde sig ved din skulder i skridt, men de bliver ofte lidt sværere at styre i trav, for slet ikke at tale om gallop. Overgange kan især være en udfordring.

Det er derfor en fantastisk øvelse til at gøre hesten mere opmærksom på dine signaler. Det kan også bryde dens rutine, hvis I normalt kun rider på ridebane.

5. Stræk dig langsomt, mens du står i stigbøjlerne

Kvinde på hest

Endnu en god øvelse til urolige ben. Det er også en god lille smidighedsøvelse.

Du skal lave øvelsen, mens hesten står stille. Det første du skal gøre er at rejse dig i stigbøjlerne. Dernæst skal du stille dig op på dine tæer i stigbøjlerne. Dine hofter og knæ skal være helt strukket ud. Tæl til fire.

Næste del af øvelsen er lidt sværere og kræver lidt mere af din balance. Bøj dig frem så din overkrop lænes ind over hestens hals. Stræk armene frem over halsen mod hestens nakke.

Træk dig derefter tilbage, så du igen “bare” står op i stigbøjlerne. Lav øvelsen så mange gange, du kan.